William Hammack

Nördiga filmklipp ger nya ingenjörer

Publicerad 2011-10-14

Han är professorn som har fler tittare än CNN:s störste TV-profil. Detta genom att dissekera hårddiskar och skruva isär LCD-skärmar på Youtube. Möt en av University of Illinois största kändisar, William Hammack, även känd som The Engineer Guy.

– Det hela började med ett rejält misslyckande. Våra filmklipp sågs av högst 5 000 personer.

William Hammack berättar att han först missuppfattade hela grejen med Youtube. Att det är ploj, skämt och låg humor som gäller för att locka tittare.

Efter en rejäl funderare och lite nya grepp fick han dock snurr på tittarsiffrorna. I dag ses varje filmklipp, eller episod som William Hammack kallar dem, av mellan hundra tusen och en miljon tittare.

Tillsammans med två medarbetare spelar han in fyra minuter långa filmklipp i ett källarrum på kemiinstitutionen på campus Urbana-Champaign. Lokalen är utrustad med flera kameror, studioljus och massor av tekniska prylar. Hopskruvade såväl som i delar. I mängden syns några mikrovågsugnar och en färdskrivare från ett flygplan som William köpt på Ebay.

Ökar teknikintresset

William Hammack är självlärd på allt inom filmproduktion – från ljussättning till klippning. Förklaringen till The Engineer Guys framgångar är enkel, menar han:

– Tittarna vill ha ärliga, raka och enkla förklaringar på hur tekniska saker fungerar.

Återkopplingen har inte låtit vänta på sig. Tusentals kommentarer har vällt in i anslutning till videoklippen. Det är också genom responsen från tittarna som William Hammack och hans kollegor får respons på hur de sköter sig och om de är på rätt väg.

Den stora utmaningen ligger i att på endast fyra minuter förklara hur en teknisk pryl fungerar. Det är den del han lägger ner mest tid och energi på. Men belöningen gör att det är värt allt slit, menar han.

– Det är skönt att vara över 50 år och vara tvungen att använda en Urban dictionary, slang-lexikon, för att förstå vad som sägs i kommentarsfälten, säger William Hammack och skrattar.

Det är också i den målgruppen, alltså bland de unga, som en annan belöning gömmer sig. För universitetets räkning. William Hammack säger att filmerna fungerar utmärkt som reklam för University of Illinois.

– Min dröm är att vi får så pass bra finansiering att vi verkligen kan storsatsa på The Engineer Guy. Producerar vi bara tillräckligt många bra videoklipp kan vi nå landets alla blivande ingenjörer.

Nya klipp i november

Tittarsiffrorna för The Engineer Guy imponerar. Enligt William Hammack har filmklippen omkring 250 000 tittare under de första 24 timmarna de ligger ute.

Det kan jämföras med TV-kanalen Discovery, som under kanalens så kallade Prime time har cirka 100 000 tittare. Eller CNN:s största TV-profil Piers Morgan vars program Piers Morgan Tonight har runt 175 000 tittare en vanlig vardagskväll.

Ändå verkar inte William Hammack själv helt nöjd med de framgångar han och hans kollegor rönt.

– Jag vill att någon postar inlägget "Detta är den bästa 4-minuters förklaring av hur en teknisk pryl fungerar som jag någonsin sett", säger han.

Nästa omgång klipp med The Engineer Guy börjar filmas inom kort och kan ses från om med början av november. Då kommer bland följande ämnen förklaras: uran, atomklockan, lasern, batteriet, aluminium, mikrovågor och acceleratorn.


Text: Peter Larsson

Här är The Engineer Guy

Prenumerera på Campis nyheter

Till sidans topp