Vinnande idéer för bättre hälsa

Publicerad 2017-11-23

Kan rullatorer med stegräknare motivera äldre att röra sig mer? Kanske om antalet steg leder till rabattkuponger som kan delas med andra.
Nya lösningar för att fler ska röra sig mer stod i fokus vid en kreativ verkstad.

– Kom igen, superbra! Nu är det bara fyra sekunder kvar, sen får ni vila.

I en gympahall på Gymnastik- och idrottshögskolan peppar Malin Malle, känd som street workout-stjärna, deltagarna med övningar som ”plankan”, ”krabban” och så många ”get-ups” som de bara orkar.

Närmare 80 personer från akademi, myndigheter och näringsliv, de allra flesta i träningskläder, har samlats för en skapande verkstad kallad Brain-a-thon – ett rörlighetsbaserat hackathon för bättre hjärnhälsa.

Målet för dagen är hitta metoder för fler att röra på sig mer, förklarar Gustav Notander, moderator och affärsutvecklingscoach på KTH Innovation.

– Bättre hälsa gör att du både presterar och hanterar stress bättre, inte minst i den typ av kunskapsarbete på kontor som vi har i dag. Därför känns det extra kul att vara här i gympasalen, i träningskläder, med olika rörelsemoment insprängda i schemat, säger han.

Utsatta grupper

 På morgonen sorterades deltagarna in i sex team som valde mellan två olika uppgifter. Antingen att hitta sätt som ökar den fysiska aktiviteten på jobbet, eller att motivera mer utsatta grupper att röra på sig mer.

– Hackathon är ett stimulerande sätt att ta fram nya idéer, där du träffar många nya människor. I arbetet som doktorand träffar du en viss sorts personer men här får du jobba med alla möjliga människor, säger Fritzi Töpfer, doktorand på avdelningen för mikro- och nanosystem vid KTH.

Hennes team tog fram den vinnande idén om en rullator vars stegräknare belönade med butiksrabatter. Den största delen av idéarbetet hade teamet dock lagt på att diskutera vilka grupper som kan anses som utsatta i dag.

Teamkompisen Deidre Tobin arbetar med stöd till unga inom Stockholms stad:

– Att vara 22 år och stå utanför både skolan och arbetslivet kan vara en ganska utsatt situation Unga behöver fler metoder för att öka sitt fysiska och mentala välbefinnande.

Deidre Tobin har deltagit i många andra liknande hackathons och så kallade makerspaces och gillar arbetsformen.

– Nyttan kommer allt eftersom vi testar oss fram tillsammans. Dessutom är det en tillåtande och kreativ rörelse – nyligen besökte jag ett makerspace för förskolebarn som fick testa programmering.

Samla poäng

Den andra utmaningen för dagen vanns av ett team med viss fördel i form av teammedlemmen Sissela Nutley, som forskar om hjärnans formbarhet och föreläser i ämnet hjärnträning. Hjärnan som brukar kallas kroppens viktigaste muskel, kan också tränas som en sådan, menar hon.

Teamets idé är en stegtävling där kontorsmedarbetare tillsammans samlar poäng. Når de ett visst antal steg får alla gå hem tidigare inför helgen. Informationsskyltar upplyser om hur många steg som uppnåtts.

– Målet är att samlas kring det mer hälsosamma valet, säger Sissela Nutley.

Runt om i gymnastiksalen på GiH finns gott om arbetsmaterial. Pilatesbollar rullar över gymmattor, från taket hänger romerska ringar och rep. Vid gruppborden finns frukt, smoothies och kaffe för att hålla energinivåerna på topp.

– Nu tycker jag att alla ska ställa sig upp för en extra boost: det är dags igen för knäböj, avbryter Gustav Notander deltagarnas arbete.

Varje deltagare gör lika många knäböj som antalet timmar de suttit ned under dagen. Efter det följer nästa fas i arbetet, att konkretisera idéerna.

– Kan ni kanske skissa, rita en serie eller spela teater? Gör det som passar bäst för att levandegöra era idéer uppmanar Gustav Notander.

Trendanalytikern Markus Christiansson ingår i samma team som Sissela Nutley.

– Från den här dagen tar jag med mig det fantastiska med att jobba i tvärvetenskapliga grupper. Och insikten att det finns så många olika infallsvinklar på hälsa, säger han.

Text: Magnus Trogen Pahlén

Brain-a-thon genomfördes inom ramen för ett innovationssamarbete mellan KTH, GiH, Handelshögskolan och Mälardalens högskola. Tanken är att koppla ihop människor och stimulera lärosätena att komma på idéer. Genom att samla kunskap och insikter inom olika områden och tillföra en aktivitet vill man stimulera till kreativitet och nya lösningar.

Deltagarna kom från bland annat Akademiska Hus, Skatteverket, White Arkitekter, Scania, Sats, Itrim, GIH, KTH Innovation, SSE Business Lab och Idélab Mälardalens högskola.

Vinnande lösningar:   

  • ”Seniorsamlaren” riktar sig till äldre personer som använder rollatorer försedda med sensorer. Dessa mäter antalet kilometrar som ger rabatter i olika butiker. Rabatterna kan de välja att ge till någon de möter i det offentliga rummet som har en app i sin mobil eller till sina barnbarn. Teamet innehöll representanter från Add Gender AB, KTH, Stockholms stad, Söderorts massage samt lärare i idrott och hälsa.
  • ”Step it up – trappa upp tänket” går ut på att alla trappsteg på en arbetsplats har en sensor där varje trappsteg ger ett poäng. Ju fler poäng en medarbetare samlar in desto fler belöningar får personen. I detta förslag var belöningen att personalen fick gå hem tidigare på fredagen. Teamet innehåll representanter för GiH, Omnigo, Pearson och Scania företagshälsovård.
Till sidans topp