Till innehåll på sidan

Världskänd kosmolog får KTH:s stora pris

Publicerad 2015-04-27

Fysikern och kosmologen Max Tegmark får KTH:s stora pris 2015. Svensken, som numera är bosatt i USA och professor i fysik på MIT, går i fotspåren efter populärvetenskapliga portalfigurer inom astrofysik som Carl Sagan och Neil deGrasse Tyson.

Max Tegmark får KTH:s stora pris 2015. Foto: Meia Chita-Tegmark.

– Utan kosmologi vore det som om mänskligheten led av Alzheimers sjukdom, förvirrade över var vi är, varifrån vi kommer och vart vi är på väg, säger Max Tegmark passionerat om sitt ämnesområde.

Han har kallas både världens smartaste svensk, Mad Max och stjärnfysiker ett antal gånger. Den erkände vetenskapsreportern och fysikern Robert Matthews har utnämnt honom till Nobelpristagarens Richard Feynmans enda sanna efterträdare.

Mag Texmark själv är både ödmjuk, lätt att förstå och avslappnad, något svenska folket kunde notera när han var med i SVT-programmet Skavlan tidigare i år.

Nu får han alltså ta emot 1,2 miljoner kronor och utmärkelsen KTH:s stora pris 2015 för sin vetenskapliga och kommunikativa gärning.

Så här lyder motiveringen: "Genom att vidga och utveckla våra perspektiv på såväl matematiken som på universum ökar kunskapen om kosmos. Fysikern och kosmologen Max Tegmark kombinerar en gedigen forskargärning med lika delar mod, skarpsinnighet och kreativitet genom att utveckla nydanande idéer och verktyg. Hans teorier sätter vår planet i ett större och för framtiden avgörande sammanhang."

Max Tegmark är glad över priset och säger att det inte var något han väntade sig skulle hända när han 1987 började plugga på KTH. Han minns studietiden med kärlek.

– Jag är mycket tacksam för den utmärkta utbildning som KTH gav mig på linjen för teknisk fysik. Det var då jag blev kär i fysik, och det är jag fortfarande. Jag ser på KTH som Sveriges MIT: en magnet för visionärer som vill vill bygga en bättre framtid med vetenskapens hjälp, säger Max Tegmark.

Förutom den stora vetenskapliga gärningen besitter Max Tegmark också förmågan att kunna förklara hur kosmos fungerar på ett mycket begripligt sätt. Han har figurerat en hel del i stora etablerade tidningar, radio och tv, och tankarna går automatiskt till kommunikativa och pedagogiska kosmologer och astrofysiker som Carl Sagan och Neil deGrasse Tyson.

– Carl Sagan inspirerade mig som tonåring. Neil deGrasse Tyson hade jag turen att lära känna under min postdoc-tid i Princeton. Jag tycker att vi forskare har en skyldighet att kommunicera våra upptäckter till dem som stöttar oss med sina skattepengar och till ungdomar som förhoppningsvis blir framtidens forskare, säger Max Tegmark.

Varför är då världsalltet och kosmos relevant förr oss år 2015?
– Ju kraftfullare teknologi vi uppfinner, desto mer kan vi påverka vår omgivning och desto viktigare blir det att vi ser helhetsbilden. Klimathotet, kärnvapenhotet med mera visar att vi ägnar oss åt på tok för lite långsiktigt tänkande, säger Max Tegmark.

Rektor Peter Gudmundson berättar att han finner Max Tegmarks insatser imponerande:

– Max Tegmarks forskning har väsentligt bidragit till att öka förståelsen för hur universum är uppbyggt, och han har även lyckats nå ut till en bredare publik. Hans teorier har fått stor uppmärksamhet och han är en av världens mest citerade forskare inom sitt område. Max Tegmark är ett utmärkt exempel på vad en civilingenjörsexamen från KTH i bagaget kan leda till i förlängningen.

Text: Peter Larsson

Läs en längre version av artikeln här

KTH:s stora pris, som i år uppgår till 1,2 miljoner kronor, utgår ur avkastningen från en donation av en anonym givare. Priset ska tilldelas svenska medborgare som genom epokgörande insatser eller upptäckter och skapande av nya värden, särskilt inom teknik men även inom vetenskap och konst, främjar vårt folks välstånd.

Hela listan över pristagare