Till innehåll på sidan
TV-programmet Crosstalks diskuterar globala samhällsfrågor i en dialog mellan forskare, kulturpersonligheter och tittare. (Foto: Crosstalks)

TV-satsning ska locka toppforskare

Publicerad 2012-11-15

KTH och Stockholms universitet startar TV-satsningen Crosstalks nästa vecka. Programmet sänds över webben och diskuterar våra viktigaste samhällsfrågor i en dialog mellan forskare, kulturpersonligheter och tittare.

Crosstalks ska ta ett steg framåt jämfört med andra liknande satsningar som TED, ITunes U och svenska Kunskapskanalen, enligt upphovsmakarna. Fokus ligger på interaktivitet och dialog mellan de inbjudna gästerna i studion och via Skype, och de tittare som ringer in till programmet.

Bakom TV-konceptet står de båda lärosätena tillsammans med Tomas Axelsson, producenten bakom TV-programmet Klass 9A. Programledare är författaren och journalisten Johanna Koljonen. Bland gästerna i det första programmet återfinns forskarna Johan Rockström, Åsa Moberg, Terrence Brown och Pontus Braunerhjelm.

Naturfilmaren och fotografen Mattias Klum medverkar via Skype, liksom Josh Lerner, professor vid Harvard Business School och en av världens främsta experter på riskkapitalfinansiering.

Programmet sänds på engelska och ämnena som diskuteras i första programmet är "How to save capitalism", "The Battle for entrepreneurs" och "How to save the world".

Projektledarna för TV-satsningen hoppas att Crosstalks i förlängningen kan locka toppforskare från internationella universitet till Stockholm. Både KTH och Stockholms universitet står inför utmaningarna att stärka Sverige som forskningsnation men också vad gäller innovationskraft och att öka företagandet i landet, konstaterar Annika Engström, som leder TV-satsningen från KTH:s sida.

– Satsningen på Crosstalks och webb-TV är ett sätt att öka synligheten för lärosätenas forskning och utbildning och samtidigt lyfta fram Stockholm som kunskapsregion internationellt, säger hon.

Även gymnasieelever i Sverige är en av målgrupperna. Genom Crosstalks får de upp ögonen för hur spännande och intressant den vetenskapliga världen är, betonar Annika Engström.

– Crosstalks ska väcka en nyfikenhet för Stockholmsregionen med dess lärosäten och företag bland världens unga talanger. Så att unga människor på till exempel MIT, Stanford, Berkeley eller andra lärosäten åker hit för att studera eller jobba som forskare på KTH eller Stockholms universitet, eller kan stärka ett innovativt företag i Stockholmsregionen, säger hon.

Programmets producent, Tomas Axelsson, berättar att en av poängerna med Crosstalks är att lyfta fram de universitet som finns i Stockholm och rikta strålkastarljuset på forskarna som jobbar där.

– Vi vill visa upp forskarna som de rockstjärnor dessa supertalanger är. Talang lockar som bekant talang, och att inspirera är viktigt, säger Tomas Axelsson.

Han menar att det råder brist på den typen av levande och interaktiva forum som Crosstalks ska vara.

– Vi lever i en tid där tekniken, distributionen och produktionerna finns. Ledande universitet är en fantastisk källa till kunskap, men har tyvärr tappats bort i mediebruset.

Första programmet av Crosstalks sänds på tisdag. Under sändningen kan tittare ringa via Skype rakt in i programmet, delta i samtalet och ställa frågor.

– Vi blandar en rad olika format; talkshowen, en spännande direktsändning, fullskalig interaktivitet och sänder detta från universiteten. Vi tar en rad stora globala frågor och betraktar dem från en mängd olika och nya håll. Det här korsbefruktandet blir både spännande och dynamiskt, säger Tomas Axelsson.

Första programmet av Crosstalks sänds 20 november klockan 17 svensk tid. Du kan titta på sändningen här www.crosstalks.tv

Text: Peter Larsson