Till innehåll på sidan

Telefonkampanj gav miljon till studenter

Publicerad 2014-05-20

Hallå där, Adela Rodrigo, som lett telefonkampanjen ”We are getting in touch”. Sammanlagt fick kampanjen in över en miljon kronor i gåvor från alumner till KTH Opportunities Fund. Hur känns det?
– Vi är otroligt nöjda och glada över den positiva responsen.

Adela Rodrigo

Blev ni överraskade av resultatet?
– Vi vet genom undersökningar och den kontakt vi har med alumner att de är otroligt stolta över sin utbildning och tacksamma för det nätverk de har fått genom att studera på KTH, och att de vill ge tillbaka. Den första donationen till fonden kom in redan för två år sedan och sedan dess har vi arbetat intensivt med att förvalta alumnernas engagemang.

Mer än var tredje samtal ledde till en donation – vad säger du om den givmildheten?
– Det är en otrolig respons, särskilt med tanke på att det är första gången vi genomför en sådan här kampanj. Det är ett bevis på alumnernas starka engagemang för KTH och att vi har ett starkt varumärke.

– Vi har också haft ett fantastiskt bra team med engagerade studenter som ringt alumnerna. Jag tror att kombinationen av de duktiga studenterna samt ett bra ändamål lett till att så många valt att stödja KTH Opportunities Fund.

Vi ska också försöka engagera de alumner som arbetar på KTH

Vad kommer pengarna att användas till?
– Fonden ger stöd till projekt och initiativ som berikar studietiden, som ökar det globala utbytet och som utvecklar våra unga forskartalanger. Alumnen kan själv välja vilket av dessa tre områden som man vill stödja eller välja att KTH allokerar gåvan där behovet är som störst.

Nu börjar efterarbetet med att få in återstående donationer – hur går det till?
– Vi håller daglig koll på de donationer som kommer in. De alumner som lovat en gåva men ännu inte fullföljt påminner vi via brev och mail. Vi hoppas att vi får in alla gåvor till slutet av augusti. I framtida kampanjer vill vi göra det lättare att ge och tittar på en lösning där alumnen kan ge direkt över telefon.

Vad tyckte studenterna som ringde alla samtal?
– Studenterna har haft jätteroligt och fått mycket ut av samtalen. De har tyckt att det varit nyttigt att höra var alumnerna som studerat liknande program arbetar och de har fått karriärtips och andra värdefulla tips om hur man tar sig ut i arbetslivet. Såklart är de också väldigt nöjda med resultatet och stolta att de varit med och skrivit ”KTH-historia”.

Planerar ni för fler telefonkampanjer?
– Vi hoppas kunna genomföra en kampanj under våren 2015. Då vill vi också försöka engagera de som arbetar på KTH. Många alumner arbetar ju faktiskt här och vi tror att många av dem skulle vilja vara med mer aktivt i alumngemenskapen genom att stödja studenter och unga forskartalanger via fonden. Vår förhoppning är att skapa en möjlighet för anställda att stödja fonden via portalen KTH för mig.

Text: Christer Gummeson

We are getting in touch”.

Adela Rodrigo har lett kampanjarbetet tillsammans med Joe McAleer vid KTH Alumni. Totalt deltog över 30 studenter, som jobbade skift sex kvällar i veckan under fem veckors tid i kampanjen. Sammanlagt 37 procent av de alumner som studenterna pratade med uppgav att de skulle stödja fonden. Om alla som lovat stöd fullföljer sin gåva blir det strax över en miljon kronor.

Opportunities Fund  öppnades 2013 och delade ut 650 000 kronor under sitt första år.  Fonden delar ut stipendier och bidrag till studenter och unga forskare. Just nu pågår en öppen till 30 maj för finansiering till projekt som ska utföras till hösten.