Tar du tåget på semestern?

Publicerad 2018-05-21

Nästa uppehåll: Barcelona. Trots krångel med utlandsbokningar väljer allt fler att resa med tåget till kontinenten och intresset har exploderat i sociala medier.
– Vi växer med 50–100 medlemmar om dagen, säger KTH-forskaren Susanna Elfors som startade Facebookgruppen Tågsemester.

Medvetenheten kring flygets klimatpåverkan gör att många söker alternativa färdmedel. Intresset för att välja tåg till Europasemestern ökar kraftigt. Den svenska återförsäljaren av Interrailkort, Silverrail, räknar med att sälja 15 000 kort i år jämfört med 10 000 förra året.

Även tågentreprenören Snälltåget ökar biljettförsäljningen för utlandsresor och för SJ var 2017 totalt sett ett rekordår med en miljon fler resor än året innan.

Men varför är det fortfarande så svårt att ta sig till kontinenten med tåg? SJ upphörde till exempel med sin internationella försäljning för fyra år sedan.

En som reagerade på detta var Susanna Elfors. Hon jobbar deltid som forskare inom hållbar stadsdelsutveckling på KTH och driver dessutom en egen verksamhet inom samma område.

Efter en krånglig resa till Berlin för fyra år sedan skapade hon Facebookgruppen Tågsemester för att uppmuntra till att välja tåg i stället för flyg. Gruppen har fått stor uppmärksamhet och Susanna Elfors var nyligen med i SVT:s morgonprogram för att berätta om verksamheten.

Förändrad status

– De första åren var vi ganska få i gruppen och det hände inte så mycket, men nu i vår exploderade intresset och vi växer med 50–100 personer om dagen. Nu har gruppen nästan 18 000 medlemmar.

Susanna Elfors har ingen definitiv förklaring till det kraftigt ökade intresset för Tågsemester, men tror att det har att göra med en förändrad syn av statusen som vi förknippar med att resa.

– Plötsligt är det kanske inte bara positivt att visa att man flyger till en jobbkonferens i södra Europa eller till Thailand på semester.

Hon beskriver Tågsemester som ”sociala medier när det är som bäst” där medlemmarna postar tips om hur man bokar sin resa varvat med inspirerande skildringar av tågresor. Diskussionerna handlar om praktisk problemlösning snarare än vilka politiska beslut som krävs för att underlätta tågresandet.

I gruppen finns det också planer på att tillsammans med någon kommersiell researrangör organisera någon form av chartrad tågresa till Medelhavet 2019. Dessutom jobbar Susanna Elfors med en bok om tågresor som bygger på de berättelser som kommit in på Facebookgruppen.

– Vi vill ge kunskap och inspiration och fokuserar på själva tågresandet. Däremot undviker vi diskussioner om tåg- eller miljöpolitik. Där hänvisar vi i stället till grupper som ”Jag flyger inte – för klimatets skull”.

Se över subventioner

Susanna Elfors har inte belagt sig själv med en total flygbojkott men i sommar reser hon med sin man och två barn med tåg till Kroatien. För fyra personer betalar de runt 12.000 kronor tur och retur.

Det krävdes dock en hel del fixande och kontakter med olika tågoperatörer för hennes man för att sy ihop en tre veckors resa med Kroatien som slutmål och med flera stopp i Öst- och Centraleuropa på vägen dit och hem.

Enligt Susanna Elfors finns det fortfarande mycket att göra för att underlätta internationella resor med tåg. Enklare bokningssystem, nattåg till kontinenten och fräschare vagnar är minimikrav.

– Sedan bör EU och nationella regeringar se till att knyta ihop tågresandet över gränserna på ett helt annat sätt än i dag. Det måste förenklas, säger hon.

– Dessutom borde man se över subventionerna till flygplatser som bidrar till att flygresande är alldeles för billigt i dag. Satsningar på järnvägen är en framtidsinvestering medan flyget är problematiskt inte bara för miljöns skull utan också för att fossila bränslen är en ändlig resurs som är på väg att ta slut.

Text: Per-Ola Knutas

Hur bokar man tåg till utlandet vid privatresor?

  • Kontakta din resebyrå eller Centralens resebutik i Kalmar som specialiserat sig på utlandsresor med tåg.
  • SJ slutade med utlandsförsäljning 2014 men samarbetar med ACP Rail för internationella tågbiljetter. Här finns en internationell reseplanerare.
  • Ladda ned appen DB Navigator från Deutsche Bahn. Där kan du göra internationella sökningar.

KTH:s tjänsteresor: Var fjärde resa sker med tåg

  • I en klimatanalys av resvanor och tjänsteresor från december 2016 framkom att KTH-personalen vid sin senaste tjänsteresa använde flyg i 55 procent av resorna, medan fjärrtåg stod för 23 procent, kollektivtrafik för 13 procent och egen bil för 5 procent.
  • Enligt KTH:s hållbarhetsmål ska utsläppen vid resor minska med 20 procent fram till år 2020.
  • För att nå målet har KTH Sustainability Office bjudit in representanter från förvaltning och fakultet till workshops för diskussioner om hur KTH:s utsläpp vid resande kan minska, och när man kan använda klimatsmarta alternativ som tåg eller distansmöten i stället för flygresor som i dag står för 90 procent av KTH:s utsläpp vid resande. ”En förklaring till minskningen av koldioxidutsläppen från korta flygresor kan vara en ökning i användningen av digital teknik för resfria möten och fler tågresor”, säger Jannica Häggbom på KTH Sustainability Office.

Utsläpp av koldioxid (kilo) vid tjänsteresor per anställd och år

Till sidans topp