Till innehåll på sidan
Ralph Morrison undervisar högstadieeleverna Magdalena, Evelyn och Emma i geometri under deras prao-vecka på KTH. (Foto: Håkan Lindgren)

Student för en vecka gav mersmak

Publicerad 2015-12-01

När matteinstitutionen erbjuder prao för högstadietjejer bildas en kö av sökande. Både ämneskunskaper och självförtroende växer under lektioner som leds av såväl professorer som doktorander.

Ralph Morrisons specialområde är tropisk geometri. Det är ett relativt ungt område inom matematiken. Han doktorerande vid University of California, och har nu en post doc-tjänst vid KTH.

Denna förmiddag ägnar han dock till Magdalena, Evelyn och Emma som går klass 8 på Internationella Engelska Skolan i Täby. Detta är deras praovecka då de har valt bort trendiga caféer för en vecka i korridorerna på KTH.  

Tråkigt att återvända till vår vanliga skola, tycker (fr v) Magdalena, Evelyn och Emma.

– De flesta av mina kompisar tror att jag har jättetråkigt. De undrar hur jag överlever en hel vecka med bara matte. Hur kan du frivilligt sitta i en vecka och räkna matte? Men vi gör ju inte på det sättet, det är inte en bok med siffror. Då har jag svarat: vi lär oss hur man botar cancer, säger Magdalena.

Någon vecka innan praon skulle börja sökte deras mattelärare upp dem för att berätta om platserna på KTH. Tio lika matteintresserade tjejer skrev varsitt ansökningsbrev och tre av dem blev utvalda.

– I söndags var första söndagen på hela året jag inte kände ”nej, det är skola imorgon”, utan var jättetaggad. Kan inte tänka hur det blir att komma tillbaka till skolan nu, det kommer att bli jättetråkigt, säger Magdalena.

– Vi vill bara vara kvar här. Vi har haft jättekul faktiskt, fyller Evelyn i.

Platser vikta för tjejer

Här kan du lyssna på reportaget i poddversion

Satsningen är inne på sitt andra år och initiativtagare är Sandra Di Rocco, prefekt vid institutionen för matematik. Det var när hennes dotter sökte praktikplats som idén föddes att skapa tre praoplatser på institutionen. Alla tre vikta för unga tjejer eftersom det är svårare att entusiasmera dem för ämnet.

Även om de är duktiga har de sämre självförtroende än killarna. Det är dags för en förändring, menar hon.

– Jag tycker att vi ska börja tidigt, redan i grundskolan och i högstadiet.

Att det blev en omedelbar succé går att läsa i omdömena från första omgången elever. Bland det som uppskattats mest är uppmärksamheten. Att slippa konkurrensen i klassen öppnar för ett bättre lärande.  

– Jag gillar att vi tre är ensamma med en lärare. Det går att ställa frågor utan att tänka på vad alla andra ska tycka. Allt fokus ligger på att vi tre hänger med, säger Magdalena.

Enkelt upplägg

Upplägget är enkelt, menar Sandra Di Rocco. Inför första veckan satte hon samman ett schema och frågade runt bland kollegorna om de var intresserade. Hon överraskades av den positiva responsen – många fler anmälde sig än vad som krävdes.

Nu bidrar såväl professorer som doktorander för att sprida glädjen med matematiken.

Vi vill uppmuntra tjejer att plugga matte, säger Sandra Di Rocco, matematikprofessor.

Senare i december tas den tredje omgången elever emot, även denna gång från Engelska skolan i Täby. Är det dags att bredda urvalet och ta emot fler?

– Det beror på vad man vill åstadkomma. Vårt mål med detta är att uppmuntra tjejer som redan är intresserade av ämnet att fortsätta. Och det kan vi göra genom dessa mindre grupper. Vill man göra något bredare, för att visa för fler att matte kan vara spännande, så är det bättre om läraren träffar eleverna på deras skola, säger Sandra Di Rocco.

Hon vill gärna uppmuntra andra skolor att öppna sina dörrar för skolelever.

– Det krävs inte så mycket arbete utan lite vilja. Och det ger mer än det kräver, säger hon.

Text: Magnus Pahlén Trogen