Richard Stenelo
Lunds masterprogram ska hålla världsklass, annars tappar vi internationella studenter, säger Richard Stenelo. (Foto: Christer Gummeson)

Störst internationell offensiv i Lund

Publicerad 2011-06-15

Förra året drog Lund igång landets största satsning för att rekrytera betalstudenter. Om fem år hoppas man kunna rekrytera fler internationella studenter än innan avgifterna infördes. Annars tappar man sin topposition på rankinglistorna.

– Vi har varit tydliga med ambitionerna i vår internationalisering. Om vi inte fortsatt har 10-15 procents andel internationella studenter på Lunds universitet tappar vi i ranking. För att lyckas i konkurrensen måste vi kunna erbjuda masterprogram som håller världsklass, säger Richard Stenelo.

Han är chef på avdelningen för internationell marknadsföring som bildades på Lunds universitet efter beskedet om införandet av studieavgifterna. Med 16 miljoner kronor och fem nya tjänster i ryggen drog Richard Stenelo igång Lunds och, av allt att döma, Sveriges största internationella rekryteringssatsning någonsin.

Fler internationella mässbesök, lokala rekryteringsagenter, sociala medier och en ny webbplats med hög servicenivå har varit stommen i offensiven. I dag kan man räkna hem ett gott resultat för sin aktiva marknadsföring på flera plan.

På den kinesiska studentmarknaden har Lund använt fyra rekryteringsagenter vilket gav oväntad bra avkastning. 40 procent av de antagna kinesiska studenterna har antingen rekryterats direkt av agenterna eller via studentmässor i Kina. Och bara en sådan sak som att ingen av de sökande varit obehörig är mycket värdefullt och kan tillskrivas agenternas arbete, konstaterar Richard Stenelo.

– Vi kommer fortsätta att arbeta med agenter och ska testa det i flera länder än Kina. Agenter är visserligen ingen patentlösning, men de fungerar helt klart för vissa länder, säger han.

Ökar antalet masterprogram

Kina hör till de länder varifrån Lund inte tappat några studenter. Detsamma gäller USA, Turkiet och Iran. För den amerikanska marknaden har Lund inriktat avgiftsfinansieringen på de amerikanska studielånen och har dedikerat en särskilt tjänst inom marknadsavdelningen för detta. Vilket gett resultat – totalt förvaltar Lund 16 sådana studielån för amerikanska studenter.

Sammanlagt har Lunds universitet skickat ut studieavgiftsfakturor till 530 studenter som ska betalas senast 15 juni. Ett par dagar innan deadline var totalt 190 betalstudenter klara för studier i höst. Richard Stenelo räknar med att runt 220 studenter i slutändan kommer att räknas hem som de första betalstudenterna vid Lunds universitet.

– Det är i linje med våra prognoser. Men om 3–5 år räknar vi med att vara tillbaka på samma nivå som innan avgifterna infördes. Och därifrån ska vi öka antalet internationella studenter. I Holland lyckades man komma tillbaka till ursprungliga nivåer efter 3 år, jag ser inget skäl till att vi inte ska kunna göra samma sak, säger han.

Redan nästa år kommer Lund att lägga till 5–6 nya internationella masterprogram bland de nuvarande 85. Man kommer också att höja tempot i antagningsprocessen genom att skicka ut fler förhandsbesked om antagning till de mest meriterade studenterna. I år skickade man ut 70 förhandsbesked, nästa år siktar man på att höja nivån till 300. På så sätt ska man undvika att utkonkurreras av andra lärosäten på grund av långsam antagningsprocess.

Richard Stenelo säger att internationaliseringen förutsätter att universitet intar en mycket mer serviceinriktad attityd än tidigare. Inte minst gäller det de direkta kontakterna med studenterna. En av ytorna är förstås webben, här ger Lund en svarsgaranti inom 24 timmar på de frågor som till exempel kommer in via Facebook.

– Studievägledarna är en nyckelgrupp. De behöver utbildas ordentlig för sina nya kommunikativa uppgifter. Men vi behöver också få nya resurser för att lösa de här uppgifterna, säger Richard Stenelo.

Ingen svensk konkurrens

Konkurrensen om betalstudenterna gäller gentemot andra länder, och inte inom Sverige, konstaterar han. Inför hösten har hittills 7 studenter tackat nej till de stipendier Lund erbjudit.

– De har i stället nappat på erbjudanden från universitet som Harvard, Yale, Oxford, Cambridge och några holländska universitet. Så vi konkurrerar främst med England, USA, Holland och Kanada. Inom Sverige tror jag alla tjänar på ett samarbete, säger han.

Vid sidan av utbildningens kvalitet är bostadsgarantin en av Lunds konkurrensfördelar. Samtliga betalande studenter är garanterade en studentlägenhet. Samma garanti kommer även att omfatta alla andra studenter vid Lunds universitet, både svenska och samtliga internationella studenter, inom fyra år.

– Vår hållning är att alla studenter ska behandlas lika, ingen ska diskrimineras. Bostadslöftet kommer vi att kunna hålla genom att förtäta bostäderna inom campus och bygga lägenheter i Lunds närområden.

Det talas mycket om nivåer på antalet betalstudenter inför terminsstarten i höst. Men Richard Stenelo är noga med att betona att kvaliteten hos de sökande är viktigare än ett högt antal. Förra året sökte exempelvis 7000 pakistanska studenter till Lunds universitet, varav 40 antogs. I år har endast 300 pakistanier sökt, varav 20 fått en plats.

– Av de signaler jag fått så verkar ansökningarna hålla högre kvalitet med studenter som har högre betyg jämfört med förra året. Det känns naturligt – med färre ansökningar har studenterna som inte är så motiverade försvunnit bland de sökande, säger han.


Text: Christer Gummeson