Till innehåll på sidan
Daniel Ek, grundare av musiktjänsten Spotify håller en inspirationsföreläsning för KTH:s studenter om kreativitet och entreprenörskap. (Foto: Marc Femenia)
Daniel Ek, grundare av musiktjänsten Spotify håller en inspirationsföreläsning för KTH:s studenter om kreativitet och entreprenörskap. (Foto: Marc Femenia)

”Släpp tanken fri – vad vill du göra?”

Publicerad 2013-04-23

Många ser honom som räddaren i nöden för flera av världens skivbolag. I alla fall gjorde hans skapelse stora delar av världens musik tillgänglig i var mans dator och mobiltelefon. På måndagen besökte Spotify-grundaren Daniel Ek KTH.

– Sverige är ett av de bästa länderna att starta IT-företag i. Här finns en sådan stark tradition av ingenjörskunnande och så många kvalificerade IT-ingenjörer, sa Daniel Ek.

I december förra året tog Daniel Ek emot KTH:s stora pris och en prischeck på 1,2 miljoner kronor. På måndagen höll han en inspirationsföreläsning för KTH:s studenter om kreativitet och entreprenörskap.

Daniel Ek är killen från Rågsved i södra Stockholm som fick en gitarr i 4-årspresent och en dator när han var i 5–6-åldern. Därefter blev musik och datorer det som upptog hela hans tillvaro, förklarade han inför publikeni Sing-Singhuset på Campus KTH.

– Jag spelade gitarr, programmerade och skapade applikationer. På så sätt stimulerade jag både höger och vänster hjärnhalva. Att kombinera mina två stora intressen gjorde mig till en mer kreativ person än vad jag annars skulle ha varit. Och det var också genom att sammanföra vetenskap och konst som Spotify skapades, sa Daniel Ek.

Han startade musiktjänsten Spotify tillsammans med Martin Lorentzon år 2006. Det var i en tid när skivbolagsindustrin var svårt sargad av kraftigt minskad CD-försäljning och nedladdningen av digitala musikfiler skjutit i höjden under flera års tid.

– Frågan var hur vi skulle kunna skapa något som både stödde artisterna och gynnade de som lyssnar på musiken. Vi ville införa ett paradigmskifte och arbetade hårt för att övertyga marknaden om att det fanns en fungerade affärsmodell för detta.

Svaret blev en strömningstjänst för digitala musikfiler som bidragit till ”att i grunden förändra sättet på vilket människor konsumerar musik”, som motiveringen för KTH:s stora pris lyder. Och fortfarande är musiktjänsten under stark utveckling.

Nyligen offentliggjorde Spotiy ett samarbete med mikrobloggen Twitter och förra veckan lanserades tjänsten i Latinamerika och Asien. Framtidens framgångar tror han kommer att skapas genom att göra musiktjänsten personifierad, till exempel i form av rekommenderad musik.

– Vi gör 100-tals användartester varje dag för att utveckla tjänsten. Det svåraste är att förstå psykologiska faktorer. Frågor som dyker upp är till exempel vad som gör att en viss låt blir en hit. För att förstå det räcker det inte med vi är duktiga ingenjörer. Vi måste också bli beteendevetare, sa Daniel Ek.

Daniel Ek har beskrivits som kreativ idéspruta och rekryteringsgeni med en fenomenal förmåga att attrahera finansiärer. Hans egen berättelse om vägen från det provisoriska kontoret i föräldrahemmet i Rågsved till ett internationellt företag med omsättning i miljardklassen vittnar om stor envishet och viljestyrka.

Men att vara innovativ är egentligen inte så märkvärdigt, konstaterade han och riktade en uppmaning till KTH-studenterna i salen.

– Innovationer är aldrig helt nya. Framgången kommer av att kombinera redan existerande saker och försöka lösa problem som man är verkligt engagerad i. Testa själva får ni –  ta en dag i anspråk och släpp tanken fri: vad finns det för problem i världen som du skulle vilja lösa. Och hur kan du använda just din utbildning och kunskap för att möta det behovet.

Text: Christer Gummeson