Till innehåll på sidan
Olle Bälter tar sina studenter på inspirerande promenadseminarier ute i de fria. (Foto: Håkan Lindgren)

Promenader i parken gör susen

Publicerad 2014-12-17

Friare och djupare samtal. Det blev resultatet när Olle Bälter övergav seminarierummet och tog med sig studenterna ut på promenad runt KTH. Under våren har de diskuterat sig genom nationalstadsparken.

– Min upplevelse är att studenterna känner sig friare att tala när vi promenerar än vad de gör i klassrummet. Dessutom är de allra flesta mycket entusiastiska inför denna seminarieform, säger Olle Bälter.

Promenadseminarier kallar han den friluftsbaserade undervisningsformen som pågått under våren. Kursen löper över tre år och ska underlätta för studenterna att se hur olika kurser inom programmet hänger ihop. Litteraturläsning kombineras med skrivna reflektioner, där studenterna även kommenterar varandras reflektioner.

– När det är dags för seminarium är de väl förberedda för en fördjupande diskussion. Under promenadseminarierna var det tydligt hur det blev lättare för enskilda studenter att komma till tals, inte minst tack vare att gruppen blev uppdelad i mindre grupper, säger han.

Inspiration från Stanford

Idén föddes under en stegtävling för personalen på CSC-skolan som uppmärksammade hur många timmar som både studenter och lärare spenderar stillasittande.

– När vi även tog del av forskning från Stanford  som visade att kreativiteten ökade när man rör på sig tyckte vi det var värt att testa. Dessutom hade vi vackra vårdagar och det kändes naturligt att vara ute, säger Olle Bälter.

Undervisning i promenadtakt.

Första promenadseminariet skedde ganska improviserat, berättar han. Väl tillbaka frågade han vad studenterna tyckte och de allra flesta var mycket entusiastiska.

– Det var också anledningen till att vi skrev en artikel, för att dela med oss av en uppskattad pedagogik som också kan verka positivt på hälsan.

Rent praktiskt så följer upp till tio studenter i taget med en lärare på gångvägarna runt KTH. Studenterna delas upp i två grupper som promenerar med några meters mellanrum medan läraren pendlar mellan grupperna.

– Min roll är att finnas där som ett stöd i diskussionerna och att fånga upp frågor och viktiga poänger inför återsamlingarna. Samtidigt som jag har koll på att de håller sig till ämnet, säger han.

Alla kommer till tals

Frida Haugsbakk läser andra året på Medieteknikprogrammet och uppskattade den annorlunda seminarieformen.

– Det blev ett mycket friare samtal med djupare diskussioner. Och alla pratade, även de som inte vågar tala i en större grupp. Under promenaden kan de vända sig till en enskild person, samtidigt som vi andra kan lyssna och sen delta i samtalet. Då kommer även de blyga personerna till tals, säger hon.

Dessutom var avbräcket från många timmars stillasittande välkommet:

– Det är svårt att hitta tid för att träna. Nu är det enda alternativet för mig under tidiga mornar, innan skolan. Det hade varit skönt att kunna väva in det under dagarna. Och blir det under ett seminarium slår man flera flugor i en smäll.

I december deltar Olle Bälter med kollegor i en pedagogisk inspirationskonferens i Lund med sin artikel. Samtidigt går de vidare med en större forskningsansökan med målet att fördjupa studien ytterligare.

Text: Magnus Pahlén Trogen