Praktiska råd för lektioner online

Publicerad 2018-04-10

Allt fler lärare lägger upp filmade föreläsningar på nätet. Men hur ska man tänka för att nå bästa effekt? En ny handbok från KTH ger råd.

Intresset för e-lärande har ökat markant de senaste åren, inte minst på grund av KTH:s satsning på mooc:ar, öppna kurser på nätet, där ett stort antal videos har producerats. Jonas Thorén, vid KTH:s mediaavdelning, som producerat många av filmerna har tagit fram en handbok:

– Syftet är att hjälpa lärare till att kunna hjälpa sig själva med presentationsdesign och videoproduktion. Jag kommer också att använda boken som utbildningsmaterial i den coachningsverksamhet jag planerar att starta – workshops och individuell coachning för lärare på KTH.

Vilket är ditt bästa tips för lärare som kanske gjort några filmer och vill göra det ännu bättre nästa gång?
– I första hand: läs handboken. Men om man nu inte har tid eller lust att läsa den är mitt bästa tips att lägga mer tid på att anpassa och designa PowerPoints till något som engagerar och fungerar online. Har du en riktigt välgjord och genomtänkt presentation, som är anpassad till ett videoformat, så räcker det långt.

Vilket är de vanligaste nybörjarfelen i filmade föreläsningar och hur kan man undvika dem?
– Det vanligaste är nog att man hoppas på att den gamla inkörda PowerPoint man använt i föreläsningssalen också funkar i en videopresentation. Sen är det också vanligt att man misslyckas med ljudkvaliteten, och är det något som kan få studenter att tappa intresset är det om man inte hör ordentligt.

– Ett tips när man filmar med sin smartphone är att använda ett vanligt headset – hörlurar och mikrofon – till mobilen som en kameramikrofon. Göm hörlurarna under skjortan och sätt fast mikrofon-delen med ett vanligt gem. Vill du bli mer rörlig är det bara att koppla en förlängningssladd till headsetet.

Berättat för: Christer Gummeson

  • Handboken, Presentation Design and Video Production for Education and Teaching Online, kan laddas ned här  och är fri att använda inom icke kommersiell undervisning och lärande.
  • Boken kommer att presenteras tillsammans med en rad andra KTH-projekt inom pedagogik och lärande på ett seminarium 26 april på KTH:s bibliotek. Läs mer här
Till sidans topp