Nya pedagogiska grepp i Södertälje

Publicerad 2018-01-31

Undervisningsmiljöer som inspirerar till nytänkande är en av ambitionerna med KTH:s nya campus i Södertälje.
– Det känns spännande och lovar gott inför framtiden, säger läraren Alexander Engström, som testat de nya lärosalarna och verkstäderna.

Stärkt samverkan med industrin är i fokus för KTH:s nya campus, och närheten till näringslivet är också påtaglig vid ett besök i de nyinvigda lokalerna. Alldeles intill huserar samarbetspartner som Scania och AstraZeneca, en bit bort syns upplevelsecentret Tom Tits.

Flytten för KTH:s personal, som först planerades till september, gick i mellandagarna. I mitten av januari kom de första studenterna.

– Nu är vi äntligen på plats, jag tror att många känner en lättnad, säger Alexander Engström som hoppas att campus blir en populär mötesplats där studenter känner sig hemma och vill vara, även kvällar och helger, för att umgås och plugga.

Framväxten av campus har skett i samverkan med lärarna. I workshops har de framfört behov och bollat skisser och byggplaner med arkitekter och projektledare. En tanke har varit att skapa miljöer som kan anpassas efter olika pedagogiska metoder, såväl traditionella som nya, berättar Kristina Palm, prefekt vid institutionen för hållbar produktionsutveckling:

– Vi vill inspirera till att undervisa på många olika sätt, till exempel genom att man kan avgränsa vissa salar med gardiner, att det finns whiteboards på olika platser i rummet och att man kan flytta ihop bord och forma miljöer för smågrupper.

Blandad undervisning

Alexander Engström, som undervisar inom maskin- och produktionsteknik, är nöjd med lärosalarna, både de han hittills undervisat i och de han än så länge bara hunnit inspektera. Han uppskattar flexibiliteten, att enkelt kunna ställa om från föreläsning till diskussion och samtal, där studenter lär av varandra.

– Jag tycker om att blanda undervisningsmetoder. Samtidigt ser jag ett ökat behov av att studenterna får interagera med varandra, särskilt de högre årskurserna. Många som börjar en ingenjörsutbildning hos oss har redan arbetat inom industrin och kan bidra med värdefulla erfarenheter.

Det bästa tillskottet jämfört med förra campus är, enligt Alexander Engström, de utökade labbmiljöerna – materiallabbet, där teorier i materiallära kan åskådliggöras och designverkstaden där prototyper i trä, plast och papper för olika produkter tas fram. I lokalerna finns även ett kemilabb, för dem som läser tekniskt basår.

– Många studenter saknar tekniska baskunskaper när de börjar sin utbildning. Genom labben får vi pedagogiska verktyg för att komma till rätta med de bristerna. Teorier och begrepp blir också lättare att förstå om man får känna och klämma på riktiga material.

Väcka forskningsintresse

Flera forskningsprojekt har dragits igång i samverkan med Scania, AstraZeneca och andra företag, och ska knytas till grundutbildningen genom bland annat ex-jobb, något som är nytt för KTH:s utbildningar i Södertälje.

– Det ska bli jättekul. Vi kommer att få se hur resultaten sipprar ned till utbildningen, och jag hoppas att det kan väcka studenters forskningsintresse och att de kanske vill fortsätta på den banan efter examen, säger Alexander Engström.

Mycket av det som lärarna efterfrågat för nya campus har uppfyllts tycker Alexander Engström – ändamålsenliga lokaler med avancerad AV-teknik och gott om mötesrum. Han gillar den öppna planlösningen med glasväggar i salar och verkstäder, det ger bättre kontakt med studenter.

Härnäst skulle han gärna se ytterligare utrustning i modellverkstaden, exempelvis en 3D-printer för metalliska material.

– Då skulle man kunna skriva ut produkter som kan monteras direkt i studenternas konstruktioner. Det vore inte illa.

Text: Christer Gummeson

KTH Södertälje  en mötesplats för utbildning, forskning och näringsliv:

  • KTH:s nya campus är en del av Södertälje Science Park (SSCP) som är en ny utvecklingsarena för forskning, innovation och utbildning inom området hållbar produktion.
  • Tanken är att SSCP ska möjliggöra gränsöverskridande samarbeten mellan industripartner och akademi.
  • Forskningsverksamheten ska bidra till en hållbar industri och är inriktad på strategiskt underhåll, produktionslogistik och produktionsledning.

Utbildningar hos KTH Södertälje:

  • Civilingenjörsutbildning: Industriell teknik och hållbarhet (startade hösten 2016).
  • Högskoleingenjörsutbildningar: Industriell teknik och produktionsunderhåll (startade hösten 2017) och Maskinteknik.
  • Tekniklärare/högskoleingenjör (startar hösten 2018)
  • Magisterprogram i tillämpad logistik
  • Masterprogram: Industriell teknik och hållbarhet (preliminärt namn, startar hösten 2019).
  • Tekniskt basår och teknisk bastermin.
Till sidans topp