Medvind för miljövänligare flyg

Publicerad 2017-05-31

I flera år har Jens Fransson och hans medarbetare legat i framkant i forskningen om laminär och turbulent strömning. Det är även av denna anledning som ett samarbetsprojekt initierats med GKN Aerospace, i syfte att utveckla jetmotorer som drar mindre bränsle.

I ett industriområde i norra Trollhättan, beläget på det som lämpligt nog heter Flygmotorvägen, ligger lokalerna för GKN Aerospace, som fram till 2012 gick under namnet Volvo Aero.

Bakom den oansenliga ytan, skyddad av stängsel och taggtråd, gömmer sig hemligheter som många konkurrenter gärna skulle lägga vantarna på. Det är också på grund av säkerhetsföreskrifterna som vi inte tillåts komma längre än till ett uppehållsrum alldeles bortom utställningshallen, dekorerad med komponenter från ett urval av de motorer som tillverkats på platsen sedan 1930.

Jens Fransson har däremot fått full tillgång till GKN:s eget kungadöme. Den snart 44-årige professorn i strömningsmekanik pendlar någon dag per vecka från hemmet i Vaxholm till den västsvenska staden, där GKN:s huvudkontor för det som kallas ”Engine Systems” återfinns. Här arbetar ungefär 2 000 personer.

I Trollhättan på deltid

Vägen till Jens Fransson nuvarande tjänst, som han fick 2013, har dock varit relativt krokig.

– Jag brukar säga att jag är en KTH-produkt, och kanske den ende som läst tekniskt basår på KTH och sedan blivit professor på samma lärosäte, konstaterar han belåtet.

De senaste 17 åren har Jens Fransson annars ägnat åt grundforskningsfrågor, där studier av fysikaliska processer varit i fokus. Tillämpningsområdena är otaliga. Förbättringar i prestanda i alla typer av strömningsprocesser – inklusive pappersmaskiner, vindkraftverk och separatorer – kan uppnås med ökad grundläggande förståelse av de fysikaliska processerna.

– Jag drivs av forskningen och att söka svar på frågor som ingen annan kan svara på. Att få göra det med andra som har samma drivkraft, som här på GKN, är dubbel glädje, säger han.

Den första kontakten med trollhätteföretaget togs 2013, vilket så småningom resulterade i ett gemensamt forskningsprojekt, finansierat av Nationella Flygtekniska Forskningsprogrammet (NFFP).

Genom Stiftelsen för strategisk forskning sökte man också mobilitetsanslag, tänkt att främja utbytet mellan akademin och svensk industri. Den beviljades sedermera och Jens Fransson kommer därför att vistas på GKN under 40 procent av sin arbetstid i 18 månader.

”Ska vara billigt och okomplicerat”

Där kommer han och de nya kollegorna framförallt att arbeta med frågeställningar kring omslaget av det som kallas laminär och turbulent strömning, När luft eller gas strömmar över en yta så ger det upphov till friktion, som man helst vill minimera för att minska den totala tryckförlusten. Genom att göra det effektiviseras motorn, vilket bland annat resulterar i minskad bränsleförbrukning.

– Det handlar om att hitta sätt att påverka strömningen så att den utvecklas på ett önskvärt sätt och bibehåller den laminära, lugna strömningen. Dessutom på ett så billigt och okomplicerat sätt som möjligt, berättar Jens Fransson som därför fokuserat främst på det som kallas för passiva kontrollmetoder.

Tack vare anslag från European Research Council (ERC) har han kunnat djupdyka i dessa frågor tillsammans med en hel forskargrupp, och på så sätt fått ett försprång gentemot övriga universitet.

– I sin grundforskning har Jens plockat fram saker som vi tyckte kunde fungera, så nu jobbar vi för att se om det finns ett sätt att överföra det till vår verklighet: det vill säga ge nytta i våra motorer och spara bränsle i förlängningen, säger Hans Mårtensson, specialist inom aerodynamik på GKN.

Båda parterna gynnas

Enligt Jens Fransson skulle det, genom optimerad strömning, kunna gå att spara upp till fem procent bränsle per flygning. Däremot är det en bit kvar tills hans forskning kan sätta ett direkt avtryck i produktionen.

– Men det är delvis därför som jag är här: för att kunna öka dialogen med varandra. Det ska bli jättekul att lära sig mer om de frågeställningar som finns på deras dagliga agenda.

Céline Souillet Sundberg, avdelningschef för Engineering Methods vid GKN:s forskningscenter, gläds åt samarbetsprojektet:

– Det är alltid roligt med den här typen av utbyten. Jag hoppas att det är starten på något spännande från båda hållen, och att vi på GKN kan få motsvarande möjlighet att vistas på universiteten i framtiden.

Text: Martin Ahlin

Personligt: Jens Fransson

  • Ålder: Fyller 44 år i juni
  • Bor: I Vaxholm
  • Familj: Fru och två barn
  • Yrke: Professor i strömningsmekanik, KTH
  • Aktuell med: Ett NFFP-finansierat samarbetsprojekt med GKN Aerospace i Trollhättan
  • Fritidsintresse: Engagerar sig mycket i barnens aktiviteter, såsom fotboll och bordtennis

GKN är en internationell industrikoncern som sysselsätter 55 000 anställda i mer än 30 länder. GKN Aerospace har anläggningar i Trollhättan och Linköping, där man utvecklar och tillverkar avancerade delar till motorer för flygplan och rymdraketer.

Till sidans topp