Till innehåll på sidan
Amanda Fjellström (t h) tar hjälp av Lärarjourens Lasse Rydqvist inför det nationella provet i matematik. (Foto: Håkan Lindgren)

KTH ger läxhjälp för framtidens studenter

Publicerad 2012-05-31

Nu ges läxhjälp för grundskole- och gymnasielever på centrala KTH:s campus. Här ger studenter som är anställda av Lärarjouren hjälp till den som kört fast.

En efter en droppar ungdomarna in på läxhjälpen som hålls torsdagseftermiddagar på KTH Info-center. Anna Hellberg Gustafsson arbetar på Internationella relationer och följer med sonen Fredrik som behöver lite hjälp med kemiläxan.

– Detta är en bra möjlighet för lite extra hjälp. Inte minst med tanke på att kemi knappast är mitt ämne, säger hon.

Det är fjärde gången läxhjälpen ges på KTH och denna torsdag har ett tiotal ungdomar lockats dit. Amanda Fjellström vinkar till sig Lärarjourens Lasse Rydqvist med en bekymrad min. Hon har kommit dit tillsammans med klasskompisen Scott Lundholm och bägge sitter med matteböckerna uppslagna framför sig.

– För mig är det första gången på läxhjälpen och det verkar bra. Det är lättare att koncentrera sig här än i skolan eller hemma. Det är matten jag behöver hjälp med, allt annat har jag kontroll över, säger Amanda Fjellström, 16 år, Tibble gymnasium.

Prova på lärarrollen

Lasse Rydqvist sätter sig på huk bredvid henne och hjälper till att ställa upp mattetalet korrekt. Han är erfaren i rollen efter att ha tagit ett sabbatsår från studierna i meteorologi för att jobba heltid som lärarvikarie.

– Det är väldigt roligt och jag trivs verkligen i rollen som lärare. Lärarjouren är ett bra sätt för studenter att prova på lärarrollen. Dessutom får man använda de kunskaper som studierna ger för att hjälpa andra, säger han.

Vilket ämne är det som de som besöker läxhjälpen oftast behöver hjälp med?

– Matematik. Och där har jag ju faktiskt all den kunskap jag behöver tack vare min utbildning.

Men vad gör du om någon frågar om något du inte kan?

– Då tycker jag det är viktigt att vara ärlig och bara hjälpa till med så mycket som jag kan. Och sen betona för eleven att fråga sin lärare lite extra om just den uppgiften.

Även Scott Lundholm har behov av mattehjälp.

– Det är andra gången jag är här och får hjälp med matten inför det nationella provet.

Jag kommer nog att komma tillbaka fler gånger, kanske med läxorna i spanska, säger Scott Lundholm, 16 år, Tibble gymnasium.

Eva Åberg är vd för Lärarjouren som inledde satsningen med läxhjälp i höstas, först vid Stockholm universitet och nu alltså även vid KTH.

– Det har blivit jätteuppskattat som ett sätt att få läxorna gjorda i en lugn miljö, där det även finns hjälp att få, säger Eva Åberg, vd för Lärarjouren.

Föranmälan ger rätt hjälp

Hjälpen står de anlitade studenterna för med färska högskolekunskaper i bagaget. Många av dem är också lärarstudenter, berättar Eva Åberg.

– Läxhjälpen är öppen för alla som anmäler sig i förväg. På så sätt kan vi se till att personer med rätt kunskap finns på plats för att hjälpa till med till exempel spanska-läxan, säger Eva Åberg.

Målet är att både ge läxhjälp och visa upp högskolemiljön inför framtida studier.

– Det är en viktig del av vår verksamhet att sprida kunskap om högre studier. Därför inleder också våra lärarvikarier alltid med att berätta om vad de studerar och vad man då kan bli i framtiden, säger hon.

Vid den ena bordsänden sitter Anakin Sieverling djup försjunken i en bok. Han är med sina tio jordsnurr yngst på läxhjälpen.

– Nu läser jag andra delen av Stjärnornas krig och ska skriva om den. Men jag har också i läxa att skriva om medeltiden. Det är lugnt och skönt att läsa här, säger Anakin Sieverling, 10 år, Olympus skola.

Läxhjälpen ges onsdagar klockan 15.00–18.00 i Allhuset på Stockholms universitet och torsdagar klockan 15.00–17.00 på KTH:s Info-center. Både KTH och Stockholms universitet är delägare i Lärarjouren.

Text: Magnus Trogen