Till innehåll på sidan
Miyabi Holm och Johan Olsson demonstrerar ett smart system för dynamisk annonsering i digitala magasin. (Foto: Håkan Lindgren)

Här är 12 visioner om framtidens tidningar

Publicerad 2012-12-17

Ätbara tidningssidor, interaktiva annonser och holografiska bilder. Under examinationen av kursen ”Future of media” presenterades 12 visionära projekt om framtidens magasin.

Hur läser vi tidningen om tio år? Betyder ens tidning samma sak som i dag? Studenterna på kursen ”Future of media” fick under hösten spänna bågen högt och försöka pricka både ”The Future of Magazines” och ”Magazines of the Future”. Resultatet visades i början av december och kommer även att ligga till grund för en ny branschdag till våren.

– Kursen har funnits i tio år och varje år haft ett aktuellt tema. I år ville vi anstränga oss lite extra och presenterar därför projekten på en ny webbplats, i en tryckt bok, och även under en ny branschdag i april, säger Daniel Pargman, kursansvarig, medieteknik och interaktionsdesign.

”Future of media” ingår i masterutbildningarna i Medieteknik och Media management med målet att skapa nya innovationer och utforska relationen mellan teknik, ekonomi och olika sociala faktorer.

– Ett viktigt kursmoment är de nitton gästföreläsningarna som ges av namnkunniga branschprofiler, berättar Daniel Pargman.

Starka röster i mediebranschen

På gästlistan ryms inte bara de med starka röster i mediebranschen utan även fristående entreprenörer och samhällsföreträdare, betonar han. Bland andra Johanna Öberg, medgrundare till litteratursajten Bokhora, http://sv.wikipedia.org/wiki/Bokhora, och Piratpartiets partiledare Anna Troberg.

Kopplingen till mediebranschen ska vara tydlig och därför var också branschfolk inbjudna till examinationen tillsammans med alumner från tidigare år. Bland dem Agnes Sävenstedt, såväl alumn som tidigare innovationschef på Aftonbladet.

– Den senaste tiden har jag inte följt utvecklingen i branschen så noga och därför är jag här för att få en uppdatering. Dessutom är jag som alumn nyfiken på hur utbildningen utvecklas, säger Agnes Sävenstedt, som i dag återfinns på Avalon Innovation.

Även Kristina Bürén är alumn och i dag vd för World Association of Newspapers and News Publishers, Nordic.

– Hittar jag något riktigt bra projekt så kommer jag att be dem vara med på en konferens om framtiden för dagstidningsbranschen som vi arrangerar i januari, säger Kristina Bürén.

Tidningspapper med smak av te

Så hur ser framtiden ut då? Projekten hade fokuserat på olika scenarier och tagit fram skilda lösningar för dem. Här fanns magasinstidningar där själva pappret kunde bära lukter och smaker, allt från blomfröer till välsmakande te. Ett annat av projekten visade ett smart annonssystem som i realtid placerar interaktiva annonser i digitala medier. Allt beroende på vem du är, var du är och vad du läser.

Något som flera av projekten siktade in sig på var olika former av rekommendationssystem för att sprida enskilda artiklar. En teknik som väckte intresset hos bland andra Carolin Viklund, projektledare på Schibstedt.

– Hur rekommendationer kommer att spela är roll i framtiden tycker jag är ett spännande område. Inte minst om de kan överraska mig med något jag inte visste att jag ville läsa, säger Carolin Viklund, projektledare, Schibsted.

En samlad jury gav utlåtande bland annat över varje projekts kommersiella potential och utsåg även projektet MagZone till vinnare. De presenterade ett digitalt distributionssystem som begränsades till platser som väntrum och liknande. Något som skulle kunna ersätta de vältummade pappersmagasin du vanligtvis hittar hos din tandläkare.

Här hittar du samtliga projekt från ”Future of media”

Text: Magnus Pahlén Trogen