Till innehåll på sidan
Emelie Andrén Meiton
Emelie Andrén Meiton arbetade som volontär i kåkstäderna under sin studietid i Sydafrika. (Foto: Christer Gummeson)

Emelies utlandsstudier vidgade vyerna

Publicerad 2010-09-21

Volontärarbete i Sydafrika, skidåkning i franska alperna och djupdykningar i japansk kultur. Att utlandsstudier kan betyda mycket mer än bara plugg var tydligt efter en återvändarträff på KTH Campus.

Nyligen var det dags för återvändarträff för ett sjuttiotal KTH-studenter nyss hemkomna från sina utlandsstudier. Efter att ha välkomnats tillbaka av prorektor Eva Malmström Jonsson delade flera av dem med sig av sina erfarenheter och upplevelser.

Gemensamt för dem alla var att de verkligen rekommenderade andra att ta chansen att plugga en tid utomlands. Martin Asklund berättade om hur livet var som utbytesstudent vid Tokyo Institute of Technology i Japan.

– Jag har upplevt så mycket, och lärt mig så mycket nytt, att det gett mig en helt ny syn på livet, säger Martin Asklund.

Emelie Andrén Meiton hade under sin studietid i Sydafrika tagit chansen att också arbeta som volontär i kåkstäderna.

– Andra KTH:are som hade varit i Sydafrika hade skrivit gott om volontärprogrammet. Och Sydafrika är fortfarande ett uppdelat land, präglat av apartheidsystemet. Genom att bli volontär kunde jag förstå samhället bättre, säger hon.

Att det blev just Sydafrika var dock mer av en slump.

– Först hade jag ingen aning om var jag skulle åka men jag ville söka mig utanför Europa. Får du ett halvår utomlands helt gratis så gäller det att ta chansen att uppleva något du inte så lätt kan få på annat sätt, säger hon.

Charlotte Elfgren, handläggare vid Internationella relationer
Charlotte Elfgren, handläggare vid Internationella relationer

Charlotte Elfgren, handläggare vid Internationella relationer på KTH, höll i träffen och betonar att det är viktigt att uppmärksamma de återvändande studenterna.

– De har ett stort behov av att berätta om sin tid utomlands för andra och detta blir ett utmärkt tillfälle för dem att dela med sig av sina erfarenheter, säger hon.

Att utlandsstudierna gör nytta är tydligt, menar hon.

– Helt plötsligt är de kapabla till att skapa sig ett liv i ett annat land. De har mognat av sina erfarenheter och vuxit som människor. Fler borde absolut ta chansen att studera i ett annat land under sin tid på KTH.

Men för att fler ska få chansen till utlandsstudier måste utbildningsprogrammen på KTH vara flexibla, menar hon.

– Även om Bologna-processen talar för mobilitet bland studenterna så ser inte verkligheten alltid ut så. Vi försöker påverka i de sammanhang där utbildningarna planeras för att skapa en större flexibilitet för studenterna.

Hon uppmanar även lärare och andra anställda att själva utnyttja möjligheterna till de utbytesmöjligheter som finns. De kan då inspirera studenter till utlandsstudier och ge dem enkel tillgång till ett internationellt kontaktnät.

– Det finns alltså möjligheter även för KTH:s lärare och administratörer att åka utomlands. Vi har några europeiska program där det utgår bidrag, till exempel för veckoprogram och workshops vi KTH:s partneruniversitet. En del av möjligheterna utnyttjas väl, men det finns ytterligare bidrag att söka för de nyfikna, säger Charlotte Elfgren.


Text: Magnus Trogen