Det är ett erkännande av KTH:s pedagogiska utveckling att vi kan vara med och bygga upp ett ryskt universitet från grunden, säger Kristina Edström (t v). Till höger: Mats Hanson. (Foto: Håkan Lindgren)

Duo från KTH bygger ryskt elit-universitet

Publicerad 2013-03-27

– Äntligen!
Så sammanfattar Kristina Edström och Mats Hanson från KTH möjligheten att få bygga upp ett universitet från grunden.
Till hösten ska Skoltech i Moskva vara redo att ta emot masterstudenter, doktorander och forskare från hela världen.

– Tanken är att Skoltech ska bli en brygga mellan toppforskning och praktisk användning av resultaten.  Fokus ligger på forskning, utbildning, innovation och entreprenörskap, berättar Mats Hanson, som är dekan för utbildningen på det ryska universitetet.

Han är delvis tjänstledig från sitt arbete på KTH och har numera en bostad även i Moskva.

– Att bygga upp ett nytt universitet på några få år är verkligen en utmaning och man blir väldigt ödmjuk inför uppgiften.

Både han och Kristina Edström, pedagogisk utvecklare på KTH, är headhuntade för att ansvara för utvecklingen av utbildningen på Skoltech. Tillsammans har duon från KTH lång erfarenhet av att arbeta internationellt med utbildningsfrågor, bland annat inom pedagogikkonceptet CDIO och i Bolognaprocessen. Att få omsätta all kunskap och erfarenhet i praktiken gick inte att säga nej till.

– Det kliar ju i fingrarna att få bygga upp något från grunden där man kan välja mer aktivt vilka traditioner och mönster som är användbara, säger Kristina Edström.

KTH som referensram

Hon konstaterar att hon och Mats Hanson har med sig relevanta erfarenheter från KTH såväl när det gäller att skapa nya utbildningar som att utveckla pedagogiken och organisationen.

– Självklart ska det ses som ett erkännande av KTH och den pedagogiska utveckling som skett här när vi får vara med i ett sådant här sammanhang.

Eftersom allt byggs från grunden är Mats Hanson och Kristina Edström med och diskuterar, reflekterar och beslutar om allt från hur utbildningsmiljön ska utformas till vilka utbildningsprogram som ska finnas.

Skoltech, som ska ta emot studenter på master- och doktorandnivå, är uppbyggt kring fem specifika sektorer; energi, IT, biomedicin, rymdteknik och kärnteknik. I Ryssland är universiteten fokuserade på grundutbildning medan forskning och forskarutbildning organiseras på vetenskapsakademins institut.

På Skoltech ska forskning och utbildning i stället kopplas ihop för att korsbefrukta varandra och för att leda till innovation.

– Universitetet ska attrahera toppforskare från hela världen, bland annat genom att locka tillbaka framgångsrika ryska forskare som i dag lever utomlands, säger Mats Hanson.

Skolkovo Institute of Science and Technology (Foto: Herzog & de Meuron)

Det nya interdisciplinära universitetet ska ha den absolut senaste utrustningen inom respektive forskningsfält och därmed bli en magnet för såväl forskargrupper som studenter.

– Vi hoppas ju att även internationella studenter ska längta hit till en masterutbildning i toppklass och därigenom bli redo för den globala arbetsmarknaden, säger Mats Hanson.

Skisser, modeller och strukturer för Skoltech växer fram i en rasande fart.  Ritningarna visar ett gigantiskt campus med långa rymdstationsliknande byggnader och 900 studentlägenheter.  Än så länge finns de endast i idévärlden, men i höst slås portarna upp för en första kull av 70 studenter, i hyrda lokaler. Om fem år, 2018, ska det enligt visionen finnas 1 200 studenter, 200 professorer och 300 forskare från hela världen på plats.

Solen går aldrig ner

Skoltech byggs upp i ett omfattande samarbete med MIT, Massachusetts Institute of Technology , vilket återspeglar sig i den internationella arbetsgruppen som Mats Hanson och Kristina Edström ingår i. Varje månad pendlar de mellan Boston och Moskva. Det blir också en hel del arbete via Skype.

– Solen går bokstavligen aldrig ner över det här projektet, konstaterar de.

Tidsskillnaden mellan Moskva och Boston är nio timmar – vilket gör att när duon är i Stockholm kan de arbeta jämt. När ryssarna sover är amerikanerna vakna och vice versa.

Att fatta beslut och hitta optimala lösningar i en internationell arbetsgrupp är ett grannlaga arbete.

– Här finns många olika system som stöts och blöts så det gäller att våga nollställa sig och tänka flexibelt från grunden och att våga titta på såväl avsedda som oavsedda konsekvenser, säger Kristina Edström.

– Jag tror att vi tillför ett slags svensk neutralitet som är bra för projektet. Det finns sällan ett rätt sätt, utan saker kan lösas på många olika sätt. Man måste kunna se det bästa i de olika världarna, säger Mats Hanson.

Text: Jill Klackenberg

Fakta om Skoltech:

  • Skolkovo Institute of Science and Technology  (Skoltech) ligger ungefär 20 minuters bilresa från centrala Moskva. Universitetet och forskningscentret har börjat byggas utifrån ett direktiv från förre presidenten Medvedev för att modernisera och diversifiera den ryska ekonomin, och för att öka det internationella kunskapsutbytet.
  • Runt campus byggs nu en stad, Skolkovo City, för etablering av olika innovationsföretag inom universitetets fem forskningsområden; energi, IT, biomedicin, rymdteknik och kärnteknik. Här kommer också att finnas bostäder för studenter, forskare och lärare på universitetet.
  • Hösten 2013 ska universitetet vara i gång med sina första program, och 2018 i full skala.

Läs mer på www.skoltech.ru