Till innehåll på sidan
Beatrice Jonsson vill ha kontakt med KTH-forskare som kan bidra med lösningar inom allt från miljöfrågor och design till konstruktion och maskinteknik. (Foto: Håkan Lindgren)
Beatrice Jonsson vill ha kontakt med KTH-forskare som kan bidra med lösningar inom allt från miljöfrågor och design till konstruktion och maskinteknik. (Foto: Håkan Lindgren)

Beatrice öppnar dörren till Scania

Publicerad 2013-03-15

Har du en idé om hur lastbilen kan förbättras i framtiden, eller behöver du Scanias hjälp med en projektuppgift, en gästföreläsning eller ett studiebesök? Nu finns Beatrice Jonsson på plats på KTH Näringslivssamverkan för att förenkla kontakten mellan KTH och Scania.

Scania var först ut att teckna ett "Memorandum of Understanding" (MoU) med KTH. På plats på KTH finns nu Beatrice Jonsson, fyra dagar i veckan för att främja det strategiska samarbetet

 – Historiskt finns ett starkt samarbete mellan KTH och Scania, ofta med en personlig entusiasm i botten. Nu ska samverkan bli tydligare organiserad och därmed starkare, säger hon.

Satsningen görs inom tre områden: forskning och utbildningsutveckling, personrörlighet och långsiktig rekrytering, det senare med fokus på lärare i årskurs sju och studie- och yrkesvägledare.

– Är du lärare på KTH och vill ha hjälp av Scania, till exempel med projektuppgifter, gästföreläsningar eller studiebesök, så hör av dig till mig. Jag är också intresserad av idéer om hur vi ska väcka teknikintresset hos unga framtida KTH:are redan i högstadiet.

Vill väcka teknikintresset

Hon har haft sin tjänst sedan årsskiftet och funnits på KTH sedan januari. Hittills har hon fungerat som en dörröppnare till de delar av Scania, dit det är svårt att själva nå för forskare, studenter och lärare.

– De snabba och lättlösta frågor som hittills dykt upp är från ex-jobbare, både på Scania och på KTH, som sökt särskilda utrustningar för sitt arbete.

Själv har hon arbetat med både konstruktion och projektledning. De senaste fem åren inom Scania där hon varit en av flera projektledare på utvecklingsavdelningen för hyttutveckling.

– Där arbetar vi med allt som rör lastbilshytten både interiört och exteriört. Mitt delprojekt omfattade allt du ser från förarplatsen och framåt: instrumentpanel, ratt, pedaler och styrkolonn. Jag hann med att ta fram med en och en halv instrumentbräda innan denna tjänst dök upp, säger hon.

Innan dess tillbringade hon åtta år på Volvo personvagnar som konstruktör och delprojektledare. Pluggade gjorde hon på Umeå universitet, där hon läste till civilingenjör i kemiteknik med miljöinriktning.

Bild: Beatrice Jonsson är på plats på KTH sedan januari.
Beatrice Jonsson är på plats på KTH sedan januari.

Bland de områden som Scania forskar inom idag finns hybridteknik och autonoma fordon, vilket gör att nya idéer dit är särskilt välkomna. Och de behöver inte komma från forskare verksamma inom transportteknik, menar Beatrice Jonsson.

– Det finns troligen forskare i områden som tågtrafik eller energi som kan ha idéer som kan komma till nytta för Scania. Tekniker och frågeställningarna är i många fall desamma och vi kan dra nytta av varandras idéer och lösningar, säger hon.

Hon betonar att det i framtiden behövs fler personer med en helhetssyn på lastbilen och trafiksystemet. Till exempel hur förbränningsmotorn kan kombineras med en hybridmotor, hur styrsystemet då ska fungera och kunna kommunicera, dels inom lastbilen men även med andra lastbilar och trafiksystem.

– Miljöfrågorna blir också allt viktigare med ambitiösa ambitioner om att finna lösningar för en hållbar utveckling med minimal miljöbelastning.

Men det finns också ett intresse för design och konstruktionsfrågor, som hur en lastbil egentligen ska styras i framtiden, behöver man ens en ratt?

– Vad händer när Ipad-generationen utbildar sig till lastbilsförare, vilka krav kommer de ha på förargränssnittet? Jag är intresserad av alla frågor, så tveka inte att ta kontakt med mig även om du inte representerar ett stort forskningsprojekt, säger hon.

Akademiskt meriterande

Inom överenskommelsen med KTH, som sträcker sig fram till år 2014, finns en rad mätbara mål. Bland annat ska Scania bidra till KTH med 17 industridoktorander, en affilierad professor, tre adjungerade forskare och två adjungerade professorer. Från KTH ska bland annat komma mer än 125 examensarbetare och mer än 25 projektarbeten. Mål som redan idag har uppnåtts, berättar hon.

– Vi började ju inte från noll utan många av dessa delar fanns redan i befintliga samarbeten. Den nya satsningen har dock gjort vårt samarbete mer synligt, vilket kan leda till mer rättvisa bedömningskriterier för examensarbeten och liknande, säger hon.

Dessutom hoppas hon att satsningen ska bidra till att industrierfarenhet blir mer akademiskt meriterande för forskare än idag.

Text: Magnus Pahlén Trogen

Kontaktuppgifter Beatrice Jonsson beatrijo@kth.se , 073-270 18 60.

Läs även intervju med vice rektor Margareta Norell Bergendahl ”KTH höjer nivån på industrisamarbetet”