Hushållshjälp genom jobbet

Publicerad 2009-02-27

Städning, barnpassning, matlagning eller en egen grillkock. Från och med 1 mars erbjuder KTH sina anställda förmedlingar av hushållsnära tjänster via företaget HemQ. Köparna betalar genom ett bruttolöneavdrag och behöver inte ligga ute med pengarna för skattereduktionen.

Vid årsskiftet lades KTHs korttidsdaghem Quottis ner. Men ända sedan det stod klart att Quottis måste stängas har personalavdelningen letat efter någon form av ersättning berättar personalchefen Annica Fröberg.

– Korttidsdaghemmet underlättade för de som var föräldralediga att hålla kontakten med KTH under barnledigheten. Det var uppskattat och vi vill gärna kunna erbjuda något liknande även i fortsättningen.

Därför har KTH nu slutit ett avtal med företaget HemQ om förmedling av hushållsnära tjänster. Nu handlar det alltså inte bara om barnpassning utan om allt från städning till trädgårdstjänster. Ja, till och med att engagera en grillkock till barbecue-partyt kan räknas som en hushållsnära tjänst så länge festen hålls i den egna trädgården.

Positiva erfarenheter

Fast för en av de första KTH:arna som provat HemQ gäller det just barntillsyn. Peter Nordén, personalhandläggare på universitetsförvaltningen, åker in till KTH för att arbeta en dag i veckan under sin barnledighet. Då tar en barnskötare förmedlade via HemQ hand om Peters dotter Felicia.

Peter Nordén
Peter Nordén

– Felicia skulle egentligen ha börjat på dagis i januari men vi fick ingen plats. Samtidigt händer det väldigt mycket spännande saker på KTH just nu som jag vill vara med om, förklarar Peter Nordén.

Eftersom han dessutom arbetat med projektet hushållsnära tjänster och avtalet med HemQ tyckte han också att det var intressant att själv pröva hur det fungerade att anlita företaget. Och hittills är hans erfarenheter av kontakten med HemQ mycket positiva.

HemQ har inga egna anställda som utför de hushållsnära tjänsterna. I stället förmedlar företaget kontakt med någon av sina underleverantörer som kan tillhandahålla den tjänst som efterfrågas. Men HemQ garanterar underleverantörernas kvalitet och sköter administrationen kring tjänsterna. Det, menar Peter Nordén, är en av de stora fördelarna med att anlita företaget.

Ekonomiska fördelar

– Försäkringsfrågor, kontroll av meriter och mot brottsregistret, allt sådant är löst. Man får också ett färdigförhandlat pris, påpekar han.

En annan fördel för KTHs anställda är åtminstone än så länge den ekonomiska biten. Redan i sommar är det möjligt att reglerna kring skattereduktion för hushållsnära tjänster förändrats. Men de nuvarande reglerna innebär att den som köper hushållstjänster och betalar med skattade pengar får vänta ett år på att få tillbaka de pengar som skattereduktionen ger.

I KTHs konstruktion betalas i stället tjänsterna genom ett avdrag på bruttolönen. En person med en månadslön på 30 000 som köper tjänster för 2000 kronor minskar sin beskattningsbara inkomst till 28 000 och får därmed lägre skatt. Året därpå påförs köparen i vårt exempel en förmånskatt på 600 kronor vid 30 procents marginalskatt. Men samtidigt reduceras skatten med 1000 kronor (50 procent av arbetskostnaderna för hushållsnära tjänster). Köparen får tillbaka 400 kronor.

I det här första skedet erbjuder KTH ingen subvention av de hushållsnära tjänsterna. Det är alltså inte fråga om en löneförmån utan snarare en service till de anställda, påpekar Annica Fröberg.

– Vi vill förenkla för våra anställda att köpa hushållsnära tjänster. Det här året ser vi som ett prövoår. Sedan får man utvärdera och se om vi eventuellt ska gå vidare och även erbjuda tjänsten som en löneförmån.


Ursula Stigzelius

Läs mer avtalet med HemQ på intranätet