KTH tar kampen mot näthat

Publicerad 2017-02-16

Hur kan vi motverka fejknyheter och näthat? Under evenemanget Media Hackathon på KTH samlades över 100 studenter, forskare och medieföretag för att komma med smarta lösningar på problemen – under 24 intensiva timmar.

Kan teknik vara lösningen på yttrandefrihetsfrågor? Det tror intitiativtagarna bakom det så kallade Media Hackathon som arrangerades 13–14 februari och som lockade 100-talet studenter från KTH, Södertörns högskola och Stockholms universitet, vilka hade mixats med branschfolk, partnerföretag och externa deltagare.

Tanken med eventet är att sätta fokus på problem som mediabranschen står inför, och att så frön till tekniska lösningar på dem.

– När röster tystas genom hot och hat sätts yttrandefriheten på spel. Det handlar om rätten att få uttrycka sig utan att riskera sitt liv för att man publicerar något på nätet. Det är viktigt att vi får diskutera de olika perspektiven med varandra, problemen är väldigt mångfacetterade, säger Anjali Virmani Paul  från KTH Innovation som projektleder hackathondagarna.

– Ytterligare ett växande bekymmer i samhället handlar om vilken information man kan lita på – får vi rätt story, har vi tillgång till rätt fakta? tillägger hon.

I en matsal i kårhuset, som denna dag effektivt stänger ute den starka vårsolen, sitter deltagarna med sina team för att ta sig an dessa komplexa frågor. Kreativiteten går nästan att ta på. Borden är täckta av anteckningar och post-it-lappar i allsköns färger. Överallt förs diskussioner, ofta på engelska. Gupperna har fått välja mellan två utmaningar: Att jobba med "Sökandet efter sanna historer" eller "Säkert att uttrycka mig".

– Många verkar ha gått igång på letandet efter sanningen, säger Annelie Demred, affärsutvecklare på webbvideoföretaget Bambuser. Hon är en av de namnkunniga experter som studenterna under ett par timmar kan bolla sina idéer med.

– Det är inte så konstigt med tanke på att presidenten i världens mäktigaste land kallar mainstreammedia för 'fake news´. Det är tydligt att ämnet är väldigt närvarande hos folk.

Längst bak i matsalen tar en idé om ett Wikipedia för media form. Tanken är att journalister och andra medieanvändare ska kunna granska journalistiken, förklarar deltagarna i team 10.

– Vår lösning handlar om att få källorna rätt. Men det gäller att få tillräckligt många som bidrar, då skulle det kunna funka. Vår utmaning för stunden är att få vår idé finansierad, säger Bilbo Göransson från Södertörns högskola.

I dag är han på plats för att försöka hålla sig i framkant av vad som händer med media när teknikutvecklingen rusar.

– Hur kommer journalistiken se ut när alla har VR-glasögon? När du med egna ögon kan se ’sanningen’. Man måste vara redo för frågorna som kommer att uppstå, säger han.

Senare samma kväll utsågs de bästa idéerna från Media Hackathon av en jury bestående av bland andra Dagens nyheters chefredaktör Peter Wolodarski och Cilla Benkö, vd på Sveriges Radio. De tre vinnande bidragen bjuds in till en innovationsworkshop senare i vår där de kommer att få verktyg och kontakter för att utveckla idéerna vidare.

Hur kommer det sig att KTH är så engagerat i yttrandefrihetsfrågor?
– Det är viktigt att vi är med och värnar om demokratin och friheten att uttrycka sig. På KTH Innovation ser vi dagligen att ny teknik kan vara lösningen på komplexa samhällsproblem, säger Lisa Ericsson, chef för KTH Innovation, och tar företaget Yubico som exempel. Företagets produkt har bland annat räddat livet på journalister genom säkrare inloggning och överföring av känslig data och filer.

Hon hon har goda förhoppningar om att hackathondagarna ska generera riktigt intressanta förslag.

– Självfallet hoppas vi också på att några av deltagarna försöker realisera sina idéer, säger Lisa Ericsson.

Text: Anna Gullers 

Medieföretag och universitet bakom Media Hackathon

  • Hackathonet arrangeras av KTH Innovation tillsammans med Bonnier, Sveriges Radio, Schibsted, UR, Södertörns högskola och Stockholms universitet. Media Hackathon är en del av ett större forskningsprojekt vid forskningsavdelningen Medieteknik och interaktionsdesign vid KTH, som finansieras av Vinnova.
  • I juryn som utsåg de bästa idéerna ingick Peter Wolodarski, chefredaktör, Dagens Nyheter, Cilla Benkö, vd, Sveriges Radio, Christel Tholse Willers, vd, Utbildningradion, Markus Gustavsson, chefredaktör Omni och Lisa Ericsson, KTH Innovation.
     
Till sidans topp